Din păcate Radu Sergiu Ruba are perfectă dreptate

Am primit de curând pe facebook părerea lui Radu Sergiu Ruba despre romanul „Justiţiarul” şi despre alte câteva cărţi.

Deşi este scris în România, pentru români, „Justiţiarul”este clar că aici nu se poate bucura de cine ştie ce succes. Ar trebui să îl traduc dar deocamdată nu am nici curaj şi nici bani pentru aşa ceva.

„Dragă Sergiu,

Am citit cu mare plăcere Justiţiarul şi, imediat, Cartea de magie integral, fiindcă primele două piese le parcursesem. Foarte tare Justiţiarul, cu aer de roman de consum de calitate, dar mult deasupra din numeroase puncte de vedere. Într-o ţară anglosaxonă sau nordică, vindeai de nu te vedeai şi făceai avere cu aşa ceva. Uite că publicul nostru snobează şi la acest capitol. Nu că nu i-ar citi pe Ludlum, Le Carre, Gerard de Villiers, Perez Reverte şi alţii. Mie îmi place în mod deosebit Colin Falconer dintre autorii de acest tip. Dar mai sunt pentru romanul realist scris pe tema unor fenomene sau evenimente contemporane ce inevitabil vor deveni istorie, cazul referendum-ului la tine. Dar să concretizez:
De excepţie mi s-au pârut următoarele: numele personajului principal care expediază mesajul direct in enigmă. Personaje bine făcute, cele feminine în primul rând, Cristina şi mai ales, mai ales Adriana… Tot bovarismul zilei de azi e în fata aia! Apoi, stamate, Sile care iese târziu la iveală, exact ca un lucrător de acolo unde lucrează, povestea biografică a lui Enescu ceea ce îl face suspect justificat sub aspect literar, îl construieşte, invenţie superbă cu subsolul lui Enescu şi încălceala produsă, bine rostogolit motivul sau simbolul roţii norocului şi excepţionale invenţiile tehnologice: disimularea, volatilitatea adresei de blog şi penultima tehnologie spionistă americană cu Erzsike prinsă cu Radu la Straja şi telefonul lui Sile. Dacă-I făceai să leşine pe ăia doi, nu era bine. Astfel de chestii par incredibile, abia după analiză lor, se sperie rău omul. Te asigur că va câştiga încă vreo cîteva mii bune de cititori, fiindcă eu îl voi face carte audio în fonoteca Asociaţiei nevăzătorilor,va fi citit la microfonul calculatoruli de o voce umană direct în regim digital, multilplicat şi distribuit, sper că nu te opui că ăştia ai mei, care citesc mai mult decât populaţia obişnuită,să bibreze şi ei…
Tocmai te evocam astăzi telephonic cu Ana-Maria Borlan de la Clubul Antares.
Frumoase şi multe poveşti din Cartea de magie, mai cu seamă prima, Ritual de trecere, Pescăruşul. Eu am citit în urmă cu câţiva ani Ceara pierdută şi îţi spuneam, am făcut-o cu plăcere.”

Lasă un răspuns

